Biografie (5)
De loopbaan in suriname van Hermen J. Jacobs

Suriname

Tijdens de opleiding had Hermen J. Jacobs kennis gemaakt met de ideeën en de praktijk van Jan Ligthart. Het contact met Jan Ligthart bleef in de Surinaamse periode voortbestaan. Hermen J. Jacobs stuurde aan Jan Ligthart onder andere foto’s van de bewoners, en Jan Ligthart schreef dan een bedankje terug.

27-4-‘12

Beste Herm

Gisteren bracht Jaap ons het pakje brieven met de groeten van Hermen Jacobs. Voor beide vriendelijk dank. De kaarten heb ik al eenige malen bezichtigd. Het inboorlingen-type dunkt me zoo gezien niet mooi. Maar dan toch altijd nog mooier in eigen dracht, dan in Eur. kleeding.
En wat zeg je ervan, dat Jaap weer in dienstbetrekking komt ? Oude liefde. Samen hart. gegroet, ook de fam. Nawijn, van je toegen.

Jan L.

De Suriname reis


Hermen J. Jacobs had op de opleiding tot onderwijzer Jo Brands leren kennen. Zij was eveneens lid van de Haagse Kwekelingen Geheelonthoudersbond.
Zij maakten trouwplannen en op 13 september trouwt Hermen J. Jacobs met zijn vroegere studiegenote Jo Brands. Hermen kwam in het jaar voordat hij in het huwelijk trad in contact met de TJ. Nawijn. De heer Nawijn was in Nederland op zoek naar een geschikte kandidaat voor onderwijzer aan de Emmaschool in Paramaribo. En die vond hij in de persoon van Hermen J. Jacobs.

Van het gemeentebestuur had Hermen buitengewoon verlof gekregen en de Minister van Koloniën had hem benoemd aan de Emmaschool te Paramaribo.

De dag na zijn huwelijk schepen Hermen J. Jacobs met zijn bruid zich in op de Prins Maurits en vertrekt het jonge echtpaar naar Suriname. Aan boord gaf hij Engelse les aan de soldaten die naar Suriname gingen.

Tj. Nawijn Hoofd van de Emmaschool in Suriname.


De koningin Emmaschool was een school in de hoofdstad van Suriname, Paramaribo. Er had recentelijk een reorganisatie plaats gevonden en de resultaten waren bevredigend. Het kon als voorbeeld dienen voor andere scholen. Hermen J. Jacobs gaf ook les aan de onderwijzers en onderwijzeressen in handenarbeid. Hij had zich met name gespecialiseerd in de nog onbekende Zweedse handenarbeid methode Slöjd.

De leesboekjes


Schutblad van het aardijkskundig leesboek voor Suriname, uitgegeven door Wolters te Groningen (1916).



Er was in 1909, nadat het Koloniaal Museum was ontbonden, in de Emmaschool een ‘schoolmuseum met leeszaal’ ingericht. Begin twintigste eeuw kende Suriname een rijk geschakeerde bevolking. Contractarbeiders maakten daar een groot deel van uit. Voor hen waren ‘eigen’ scholen ingericht. Hermen zag dat het onderwijs niet voldeed aan zijn idealen. De lesstof stond ver van zijn leerlingen af ‘In Suriname aangekomen las hij in de schoolboekjes dat De Rijn bij Lobith in ons land komt en dat mijn zusje blond haar heeft en blauwe ogen.’ (Jacobs, 1996, 4).


De inhoud van het leesboek was ontleend aan de werkelijk omgeving: versjes en schetsen uit het plantageleven en de folklore (o.a. Anansitori’s). En een recensie over deze leesboekjes vermeldt: ‘Een stap in de goede richting was gezet: Dien kant moet het uit; leesstof aan eigen omgeving ontleend.’ (In: Van Kempen, 2006, 281).
Het eerste deeltje van Uit onze omgeving werd ook positief ontvangen en gewaardeerd. Het tijdschrift Neerlandia schreef ’Uit onze omgeving’ is de titel van een leesboekje voor Surinaamsche scholen, door de heeren Hermen J. Jacobs (oud-onderwijzer te Paramaribo) en Julius W. Lobato, (Hoofd van de Emma-school te Paramaribo) voor het derde leerjaar bestemd. Een gelukkige gedachte der schrijvers om het Surinaamsche kind leesstof te geven aan zijne omgeving ontleend. Reeds lang bestond hieraan groote behoefte, daar de in gebruik zijnde leesboeken, voor de Hollandsche jeugd geschreven, niet zelden geheel ongeschikt bleken voor de scholen aldaar. De tekenaar Jan Sühl heeft het boekje van aardige duidelijke plaatjes voorzien, die de jeugdige lezers onmiddellijk verplaatsen in het land waarvoor dit goed uitgevoerde leesboekje is bestemd. Een 2e deeltje is - naar wij vernemen - al reeds ter perse.’(Neerlandia, 1917).

Maatschappijkritiek

Naast het ontwikkelen van eigen lees- en taalmethodes aarzelt Hermen J. Jacobs ook niet om ´misstanden´ aan de kaak te stellen. Zo schrijft hij in de plaatselijke krant over ´Kinderslavernij in Suriname´ (Jacobs, 1916, 142-148).
In Suriname kende men de zogenaamde ´kweekjes´. Een kweekje was een pleegkind, doorgaans een negermeisje van de plantage, dat in huis werd genomen om daar allerhande werkzaamheden te verrichten. Jacobs gebruikte hier de term ´kinderslavernij´ voor. In de Vaststelling van de koloniale huishoudelijke begrooting van Suriname voor 1918 wordt hier als volgt op teruggekomen: ´In de Vragen van den Dag van Februari 1916 heeft de heer Jacobs, een bekend schrijver over Surinaamsche toestanden, geschreven over “kweekjes”, d.z. kinderen, die door de moeders worden afgestaan aan vreemdelingen, die hen dan exploiteren, en wanneer men dat artikel leest, moet men erkennen, dat de heer Jacobs te recht de uitdrukking “kinderslavernij” bezigt.`(1918, 2). Het schrijven van Hermen leidt er uiteindelijk toe dat er een onderzoek wordt ingesteld naar de ´opvoeding en verzorging der kweekjes´.

Later schrijft hij met oud-collega te Paramaribo Fred Oudschans Dentz, de atlas Onze West in beeld en woord. Deze atlas wordt in 1917 uitgegeven door J.H. de Bussy te Amsterdam. Van Suriname zijn 121 afbeeldingen opgenomen met verklarende tekst, behandelend Paramaribo, de bevolking, cultures, plantages, districten en de verschillende bevolkingsgroepen.




Uit de beschrijvingen en de duidelijk toelichting bij de platen blijkt dat de schrijvers de omgeving die zij beschrijven terdege kennen. Deze atlas was ‘een platenalbum voor het huisgezin en ten gebruike bij het onderwijs aan gymnasia, hoogere burgerscholen, kweek-, normaal- en andere scholen.’(Oudschans en Jacobs, 1917, 2). Ook na zijn terugkeer naar Nederland bleef hij de volle aandacht voor Suriname houden. Zo blijkt uit een bericht uit Neerlandia. Daar wordt vermeld: ‘Bij de lessen met lichtbeelden, die door de Haagsche Commissie van lichtbeelden voor onderwijs, in de school aan de Van Dijckstraat te 's-Gravenhage in Mei zijn gegeven, is eene bespreking gehouden over Suriname door den heer Hermen J. Jacobs (oud-hoofd van de Emma-school in Paramaribo).’(Neerlandia, 1917).


Hermen J. Jacobs en zijn vrouw Jo Jacobs-Brands aan tafel.